Naturalny kolagen na skórę

Żywienie a stan skóry w okresie menopauzy to tematy ściśle ze sobą powiązane. Czas przekwitania dla kobiety to moment, który wymaga zastosowania odpowiedniego sposobu żywienia, a także prowadzenia zdrowego trybu życia. Elementy te wykazują bowiem duży wpływ na poprawę własnego zdrowia i samopoczucia, ale również przyczyniają się do poprawy kondycji skóry.

Żywienie a stan skóry w okresie menopauzy

Żywienie a stan skóry w okresie menopauzy

Niewłaściwy sposób żywienia to jedna z przyczyn przedwczesnego starzenia się skóry. Dodatkowo zaburzenia hormonalne jakie zachodzą w okresie menopauzy wiążą się z napadowym występowaniem rumienia, zmianami nastroju, uczuciem gorąca, a także zmianami w tkankach estrogenozależnych.

Warto podkreślić, że wygląd skóry warunkuje wiele czynników w tym czynniki biochemiczne i biofizyczne. Czynniki środowiskowe tj. promieniowanie UV, zanieczyszczenia powietrza czy stres w dużym stopniu przyczyniają się do spadku elastyczności skóry, a co za tym idzie powstawania zmarszczek oraz przebarwień. Skóra jako żywy organ wymaga odpowiedniej podaży tlenu, wody, błonnika pokarmowego, białek, węglowodanów, tłuszczów oraz witamin.

Starzenie skóry w okresie menopauzy

W momencie przekwitania u kobiet następuje nagły spadek jakości skóry. Z jednoczesnym spowolnieniem pracy jajników dochodzi do zmian w gospodarce hormonalnej, które objawiają się obniżonym poziomem estrogenów i progesteronu, a także wzrostem poziomu hormonów przysadkowych, szczególnie folikulotropiny. Efektem tego jest zmniejszona ilość oraz integralność białek, szczególnie kolagenu i elastyny.

W wyniku spadku poziomu estrogenów dochodzi również do spowolnienia podziałów komórkowych, ścieńczenia warstw naskórka, a także atrofii i zaniku tkanki podskórnej.

Spowolniony proces syntezy kolagenu, elastyny oraz kwasu hialuronowego przekłada się na wysuszenie skóry, a co za tym idzie zmniejszenie jej elastyczności. Obraz kliniczny skóry przedstawia wyraźnie widoczne zmarszczki, trądzik pospolity lub łojotok skóry, a także zmniejszenie czynników wzrostu naskórka oraz naczyń śródbłonka.

Przeciwutleniacze

Codzienna dieta uboga w antyoksydanty przyczynia się do występowania procesów prooksydacyjnych. To z kolei przekłada się na przyspieszenie procesów starzenia się organizmu, zwiększenia ryzyka wystąpienia miażdżycy oraz chorób nowotworowych. Źródłem przeciwutleniaczy są m.in. witamina A, C i E, które znaleźć można między innymi w pomidorach, czosnku, cebuli, czerwonym winie, herbacie czy winogronie.

Właściwości antyoksydacyjne wykazują znaczącą rolę w opóźnianiu negatywnych zmian zachodzących u kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Ich działanie obejmuje ochronę przed promieniowaniem UVB, neutralizację reaktywnych form tlenu, chelatację metali oraz hamowanie rozwoju drobnoustrojów.

Fitoestrogeny

Substancje pochodzenia roślinnego, które swym działaniem zbliżone są do estrogenów zasługują na uwagę jako składniki codziennej diety, a także jako alternatywa dla hormonalnej terapii zastępczej. Jedną z grup związków tego rodzaju są izoflawony, które swoją cząsteczką przypominają estrogeny ssaków. Ich źródłem jest m.in. fasola, soja czy soczewica.

Fitoestrogeny charakteryzują się zdolnością aktywowania oraz wiązania się z receptorem estrogenowym. Zjawisko to z kolei przedkłada się na pobudzenie syntezy kolagenu przez fibroblasty, co w znacznym stopniu wpływa na gęstość skóry.

Związki podstawowe

Zaburzenia hormonalne u kobiet w wieku menopauzalnym mogą stanowić przyczynę łysienia. Należy podkreślić, że problem utraty włosów może być jednak bardziej złożony, niekiedy powiązany z zaburzeniami ze strony gruczołu tarczowego.

W przypadku łysienia występującego u kobiet rozsądnym podejściem jest mądre wsparcie żywieniowe, a więc zadbanie o kwestię przyjmowania składników wykazujących bezpośredni wpływ na wzrost i odbudowę struktury komórek włosów oraz skóry głowy. Należą do nich białka, które stanowią podstawowy składnik budulcowy wszystkich tkanek organizmu, które trudno zastąpić innymi związkami odżywczymi. Jednym z podstawowych jest keratyna, która warunkuje wzrost, długość oraz blask włosów. Jej niedobór z kolei przyczynia się do kruchości oraz zmatowienia ich struktury. Doskonałym źródłem aminokwasów wpływających na kondycję włosów jest twaróg, jogurt naturalny, ryby, wołowina, drób, orzechy oraz produkty zbożowe.

Kolejnym ważnym składnikiem są tłuszcze, które uczestniczą w przemianach hormonów steroidowych. Posiadają bowiem duże znaczenie w utrzymywaniu właściwej kondycji włosów poprzez tworzenie lipidowej warstwy ochronnej na ich powierzchni, w skład której wchodzą ceramidy, wolne kwasy tłuszczowe, sterole oraz lipidy fosforu.

Warto podkreślić, że niedobory tłuszczów mogą spowodować zaburzenia w naskórku oraz osłabienie cebulek w konsekwencji prowadząc do utraty włosów.

Zatem tłuszcze w diecie kobiet w wieku około menopauzalnym powinny stanowić 20-35%, a także zawierać odpowiednią ilość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT.

Należy zaznaczyć, że spożywanie węglowodanów również oddziałuje na kondycję włosów oraz skóry. Dieta bogata w cukry proste stanowi jeden z głównych czynników aktywujących gruczoły łojowe do produkcji sebum. Ponadto spożywanie nadmiernej ilości węglowodanów powoduje nieprawidłową glikemię i insulinemię, co wykazuje negatywny wpływ na mikrokrążenie w skórze przyczyniając się do niedotlenienia mieszków włosowych, a co za tym idzie wypadania włosów.

Witaminy i minerały

Awitaminoza, a więc niedobory witaminowe w czasie menopauzy mogą w sposób szczególny wpływać na pogorszenie skóry. Szczególne znaczenie wykazuje tu niedobór witaminy C. Przyczynia się ona do spowolnienia procesu gojenia się ran, kruchości oraz osłabienia ścian naczyń krwionośnych. Dodatkowo zaburza syntezę kolagenu, który warunkuje jędrność i elastyczność skóry.

Witamina A w skórze kobiet przekwitających przyczynia się do podwyższenia bariery ochronnej. Ponadto warunkuje prawidłową regenerację skóry oraz procesy jej rogowacenia. Warto zaznaczyć, że witamina A nie jest syntezowana przez organizm, w związku z tym musi być dostarczana z zewnątrz. Jej źródłem są produkty mleczne, ryby, jaja, wątroba.

Kolejną ważną substancją w diecie kobiet w czasie menopauzy jest witamina E. Pełni bowiem funkcje regulującą rogowacenie skóry, ukrwienie oraz wzmacniającą barierę lipidową naskórka. Charakteryzuje się działaniem antyoksydacyjnym, dzięki czemu spowalnia proces starzenia się oraz aktywuje fibroblasty do syntezy kolagenu i elastyny. Dodatkowo wspomaga leczenie stanów zapalnych oraz łojotokowego zapalenia skóry. Dobrym źródłem witaminy E jest sałata, kapusta, szpinak, ziarna zbóż oraz kiełki pszenicy.

Witamina D jest inicjatorem fazy anagenowej wzrostu włosa, w związku z tym odgrywa ważną rolę w kwestii pojawiania się nowych kosmyków. Dodatkowo reguluje gospodarkę wapniowo-fosforową oraz proces tworzenia się kości. Ryby powinny stanowić główne źródło witaminy D u kobiet, ze względu na jej wysoką zawartość, a także wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i związków mineralnych tj. wapń, selen, magnez, cynk, miedź.

Bibliografia

  1. Bołądź K., Kosmetologia Estetyczna, Rola żywienia w budowaniu optymalnego stanu skóry u kobiet w okresie menopauzy, 2/2019.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław