Naturalny kolagen na skórę

Zegar biologiczny określa rytm działania organizmu. Jak się okazuje, zgodne funkcjonowanie z nim staje się łatwiejsze oraz bardziej efektywne. Czym jest zegar biologiczny oraz jak wpływa na nasze życie?

Zegar biologiczny

Czym jest zegar biologiczny?

Zegar biologiczny to cykliczne zmiany procesów życiowych, które podporządkowane są funkcjonowaniu organizmu. Można go określić jako wewnętrzny czasomierz, który warunkuje przepływ naszej energii, pracę serca, mózgu, układu pokarmowego, a także zmiany nastroju. Zegar biologiczny informuje organizm, o której godzinie należy wstać czy zjeść śniadanie, ponadto należy podkreślić, że organizm reaguje również na zmiany jakie zachodzą w przyrodzie. Mowa tu o zmianach pór roku.

Przykład

Wiosną posiadamy więcej energii, w związku z tym jest to dobry moment na podjęcie decyzji o zrzucaniu zbędnych kilogramów. Z kolei latem to czas kiedy posiadamy dużo pozytywnej energii, czujemy się dobrze i rzadko chorujemy. Jesienią oraz zimą wykazujemy się mniejszą energią do życia, ponieważ dzień staje się krótki, a my bardziej senni i zmęczeni.

Warto zauważyć, że zegar biologiczny jest zjawiskiem silniejszym od zamierzonych przez nas planów. W związku z tym, im lepiej będziemy współgrać z naszym ciałem, tym znacznie wydajniej będziemy funkcjonować w ciągu dnia.

Jak działa zegar biologiczny?

Pomiędzy godziną 5 a 7 rano organizm zaczyna się wybudzać, w związku z tym, w tym czasie zwiększa się poziom hormonów we krwi, podnosi się ciśnienie oraz zwiększa się puls. U mężczyzn w tym momencie poziom testosteronu jest największy, co powoduje zwiększone możliwości seksualne. Od godziny 8 rano pracę rozpoczyna układ pokarmowy, dlatego w tym czasie warto zjeść pierwsze śniadanie. Nie jest to jednak moment na palenie papierosów, ponieważ w tym czasie zwężają się naczynia krwionośne oraz wzrasta poziom adrenaliny. Oba te czynniki zwiększają ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu. Od godziny 10 organizm przechodzi w tak zwaną fazę kreatywności, co oznacza, że stajemy się pobudzeni i gotowi do działania.

W granicach godziny 12 może być odczuwalny delikatny spadek formy, ponieważ zostaje zwiększona produkcja soków żołądkowych, co oznacza, że organizm domaga się posiłku.

Pomiędzy godziną 13 a 14 zwykle nadchodzi kryzys, a więc wydajność organizmu spada nawet o 20%. W tym czasie wątroba zatrzymuje glikogen, co przekłada się na to, że mięśnie posiadają mniejszą ilość energii. Między godziną 14 a 16 organizm posiada najwyższą temperaturę ciała, dlatego to dobry moment na aktywność fizyczną. Dodatkowo o tej porze serce oraz układ krążenia działa najmocniej, a mięśnie są najbardziej wytrzymałe. Godzina 18 jest idealnym momentem na kolację oraz degustowanie nowych potraw, bowiem zmysł smaku jest w tym czasie mocno wyostrzony.

Godzina 19 jest porą wypoczynku i spokoju, natomiast godzina 21 to czas, kiedy każdy produkt, który zjemy odkładany jest w organizmie pod postacią tłuszczu, w tym momencie spowalniają się również ruchy robaczkowe jelit. Ponadto po godzinie 21 organizm zaczyna produkcję melatoniny (hormon snu), a kończy o 7 rano. O północny rozpoczyna silną regenerację. O 2 w nocy wątroba rozpracowuje posiłek zjedzony na kolację. Godzina 4 w nocy to czas najniższego poziomu ciśnienia we krwi, a pomiędzy 4 a 5 godziną regenerują się płuca oraz zwiększa się ilość wydzieliny, która produkowana jest przez błony śluzowe.

Podsumowanie

Tryb życia zgodny z zegarem biologicznym sprawia, że wzrasta efektywność naszego działania, w związku z tym aktywność fizyczna prowadzona o nieodpowiedniej porze dnia lub zarywanie nocy może negatywnie odbić się zarówno na wyglądzie jak i zdrowiu. Efektem tego może być pojawianie się chorób ze strony układu krążenia lub układu pokarmowego.

Bibliografia

  1. Caputa M., Celichowski J., Chabowski A., Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław