Naturalny kolagen na skórę

Pływanie w ciąży to doskonała forma ruchu dla kobiet spodziewających się dziecka. Zapewnia nie tylko relaks i odprężenie, ale przygotowuje także ich ciało do porodu. Mimo wielu zalet jakie posiada warto, aby aktywność ta była skonsultowana z lekarzem prowadzącym.

Pływanie w ciąży

Pływanie w ciąży

Aktywność fizyczna korzystnie wpływa nie tylko na przebieg ciąży, ale i samego porodu. Jedną z najbardziej popularnych form ruchu jest pływanie, ze względu na wiele korzyści jakie za sobą niesie. Jego dużą zaletą jest możliwość zrelaksowania się i odprężenia, a także odciążenie stawów i wzmocnienie mięśni.

Zalety pływania w ciąży

Pływanie w ciąży pozwala przede wszystkim zwiększyć wytrzymałość systemu mięśniowego przy jednoczesnym odciążeniu stawów. Należy podkreślić, że podczas ciąży w wyniku działania hormonów rozluźniają się więzadła, aby podczas porodu mogły rozluźnić się kości miednicy.

Ponadto będąc w ciąży w organizmie dochodzi do gromadzenia się płynów, krew staje się rzadsza, z kolei naczynia bardziej przepuszczalne, co zwiększa ryzyko obrzęków. W związku z tym aktywność fizyczna w formie pływania wywołuje delikatny ucisk na naczynia krwionośne poprawiając krążenie krwi. Korzystnie oddziałuje również na mięśnie, których stymulacja reguluje poziom cukru we krwi, co ma szczególne znaczenie przy występowaniu cukrzycy u ciężarnej.

Ćwiczenia w wodzie oraz pływanie zapewniają organizmowi harmonię, pozwalają utrzymać odpowiednią wagę, dzięki czemu możliwy jest szybszy powrót kobiety do formy.

Przeciwwskazania

Jak pływać w ciąży?

Kobietom w ciąży dozwolone jest pływanie każdym stylem za wyjątkiem motylka, ponieważ zbyt intensywne ruchy uderzania brzuchem o wodę mogłyby wywołać skurcze macicy. W trakcie pływania warto skupić się na powolnych ruchach oraz regularnym oddechu. Zarówno styl jak i dystans należy dobierać wraz z rozwojem oraz etapem ciąży.

Pływanie stylem klasycznym – żabką oraz kraulem przyczynia się do wzmocnienia mięśni w obrębie klatki piersiowej oraz pleców, co szczególnie ważne jest w pierwszych miesiącach ciąży. W zaawansowanej ciąży z kolei zdecydowanie łatwiej pływać na plecach, wówczas woda utrzymuje ciało dzięki czemu doskonale relaksuje.

Gdzie pływać w ciąży?

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla kobiet w ciąży jest pływanie w basenie. Wiele ośrodków sportowych specjalizuje się w prowadzeniu tego rodzaju zajęć. Pływanie w otwartych zbiornikach wodnych tj. morza, jeziora czy rzeki warto wcześniej skonsultować z ginekologiem prowadzącym. Bardzo często lekarze odradzają tego rodzaju miejsca, ze względu na duże ryzyko ich skażenia zanieczyszczeniami oraz niebezpieczeństwem samego pływania po otwartych wodach.

Wskazówki

  • nie zaleca się pływania tuż po jedzeniu oraz całkiem na czczo;
  • podczas pływania należy nawadniać organizm wypijając odpowiednią ilość wody;
  • przed pływaniem zaleca się wykonanie kilku rozgrzewających ćwiczeń w domu;
  • jeśli chlorowana woda wywołuje jakiekolwiek podrażnienia należy przemyć skórę lub oczy roztworem soli fizjologicznej;
  • na basen najlepiej wybrać się rano, wówczas woda jest najlepiej odfiltrowana.

Podsumowanie

Pływanie w ciąży to zdecydowanie bezpieczna i wskazana aktywność dla kobiet w ciąży. Pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój płodu, ale również korzystnie oddziałuje na zdrowie i kondycję przyszłej mamy. Optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie ze specjalnych zajęć dla kobiet ciężarnych, które odbywają się pod okiem doświadczonego instruktora.

Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław