Nawodnienie organizmu, a także utrzymanie jego właściwego poziomu to sekret zdrowia, zachowania dobrego samopoczucia oraz urody. Ponadto, dobrze nawodniony organizm jest w stanie utrzymać w odpowiednim stanie narządy wewnętrzne jak chociażby nerki czy wątrobę. Spożywanie właściwej ilości wody pomaga również wyeliminować toksyny, a także związki, których organizm już nie potrzebuje.

Nawodnienie organizmu - dlaczego jest tak ważne?

Woda jak i odpowiednie nawodnienie organizmu jest kluczem do zdrowia, ponieważ stanowi składnik każdej komórki naszego ciała. Dla przykładu krew składa się w 94% z wody, mózg i mięśnie z 75%, a kości z 23%. W związku z tym odpowiedni poziom płynów w ustroju to główny czynnik warunkujący jego prawidłowe funkcjonowanie.

Jak odpowiednio nawadniać organizm?

Nawodnienie organizmu to bardzo ważny element zbilansowanej diety. Spożywając płyny bardzo często nachodzi nas ochota na soki bądź napoje słodzone. Niestety nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ stanowią one źródło cukrów prostych. I tak u osób będących na diecie odchudzającej czy oczyszczającej, głównym i podstawowym sposobem na nawodnienie organizmu powinna być woda źródlana oraz woda mineralna.

Z kolei dla osób zdrowych zalecana jest woda mineralna lub źródlana. Obecność bąbelków, które się w niej znajdują uwarunkowana jest własnymi preferencjami smakowymi. Należy jednak zaznaczyć, że wody z wysoką zawartością dwutlenku węgla nie powinny spożywać osoby z chorobami układu pokarmowego jak np. wrzody żołądka czy nadkwasota.

Zobacz również: Choroba wrzodowa – przyczyny, objawy, leczenie.

Ze względu na fakt, że organizm ludzki pozbywa się wody wraz z potem, moczem, kałem oraz przez drogi oddechowe, konieczne jest jej regularne uzupełnianie. Dziennie należy spożywać minimum od 1,5 do 2 litrów wody. Oczywiście jej ilość spożywania uzależniona jest w dużym stopniu od wieku, płci, poziomu aktywności fizycznej, stanu zdrowia oraz temperatury otoczenia.

Dlaczego nawodnienie organizmu jest tak ważne?

Oto główne powody, które świadczą o tym, że odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo ważne.

1. Usprawnia funkcjonowanie mózgu.

Włączanie dużej ilości wody do codziennej diety zwiększa pracę mózgu, wyostrza pamięć oraz koncentrację. Z kolei odwodnienie obniża poziom zdolności poznawczych, uwagę oraz procesy zapamiętywania.

2. Oczyszcza naczynia krwionośne.

Spożywanie odpowiedniej ilości wody pozawala utrzymać żyły i tętnice we właściwej kondycji. Dzięki temu można również wyregulować ciśnienie krwi, którego zbyt wysoki poziom może być przyczyną rozwoju miażdżycy, zawału serca, udaru mózgu czy prowadzić do niewydolności nerek.

3. Reguluje temperaturę ciała.

Istotną funkcją wody w organizmie jest regulacja temperatury naszego ciała. Ochładza je kiedy temperatura otoczenia jest wysoka oraz izoluje od chłodu wtedy gdy jest zimno. Cenny wpływ wody na organizm zauważalny jest również w momencie choroby. Kiedy dostarczana jest jej odpowiednia ilość, chroni ciało przez przegrzaniem.

4. Oczyszcza organizm z toksyn.

Dostarczanie odpowiedniej ilości wody wpływa na oczyszczanie organizmu z toksyn, tym samym zapobiega ich gromadzeniu się w tkankach ustroju. Dodatkowo pomaga to utrzymać w odpowiednim stanie narządy wewnętrzne (wątroba, nerki), odpowiedzialne za eliminację zbędnych produktów przemiany materii.

5. Ułatwia procesy trawienne.

Odpowiednie nawodnienie organizmu korzystnie wpływa również na pracę układu pokarmowego. Przyspiesza bowiem procesy trawienne, a także zapobiega zaparciom i jednoczesnemu zaleganiu masy kałowej w jelitach.

6. Poprawia pracę nerek.

Dobre nawodnienie organizmu pozwala zwiększać częstotliwość oddawania moczu, co zapobiega dolegliwościom takim jak kamienie w nerkach.

Jakich napojów należy unikać przy nawadnianiu organizmu?

W celu odpowiedniego nawodniania organizmu należy unikać napojów takich jak:

  • kolorowe gazowane i niegazowane – stanowią źródło dużej ilości cukrów prostych oraz innych, sztucznych substancji słodzących. Przyczyniają się do rozwoju nadwagi, a w konsekwencji do otyłości brzusznej;
  • energetyzujące;
  • wody smakowe;
  • nektary oraz soki;
  • alkohol.

Ile dziennie należy pić?

Najlepszym wyborem w celu nawodnienia organizmu jest oczywiście woda, którą należy spożywać przez cały dzień, małymi łykami. Powszechnie uznaje się, że każda osoba dorosła na 1 kg masy ciała potrzebuje około 30 cm3 wody na dobę lub też 1 cm3 wody na 1kcal spożytego pokarmu. Oznacza to, że dziennie należy spożywać około 1,5 litra wody.

Warto również podkreślić, że wypijanie wody w dużej ilości na raz może wywołać obciążenie nerek, zaś znaczna jej część natychmiast wydalona jest z organizmu. Dlatego w celu odpowiedniego nawodnienia organizmu niezbędne jest regularne spożywanie wody, w niewielkiej ilości. Dostarczanie w ten sposób płynów do ustroju powoduje szybkie wchłanianie wody w przewodzie pokarmowym oraz jej transport po całym organizmie.

Kawa i herbata – tak czy nie?

Rodzajów kawy i herbaty jest bardzo dużo. Niektórym z nich przypisuje się właściwości lecznicze. W związku z tym nie zaleca się całkowitej rezygnacji z tego rodzaju napojów. Godna polecenia jest herbata zielona, herbata biała oraz herbata czerwona. Ta pierwsza stanowi źródło antyoksydantów wykazujących właściwości przeciwnowotworowe. Z kolei czerwona herbata przyczynia się do przyspieszenia procesów spalania tkanki tłuszczowej i wspomaga procesy oczyszczania organizmu z toksyn. Zaleca się wypijać 2-3 filiżanki herbaty dziennie. Natomiast jeżeli chodzi o kawę warto, aby pić ją bez cukru. Optymalna ilość wypijanej kawy dziennie wynosi 1-2 filiżanki.

Zarówno kawa jak i herbata stanowią źródło antyoksydantów, w związku z tym spożywana we właściwych ilościach może przynieść organizmowi wiele dobrego.

Polecane produkty:
Centrum Fizjoterapeuty