Naturalny kolagen na skórę

Efekt jo-jo to zjawisko widoczne gołym okiem. Szybkie zwiększenie masy ciała oznacza, że organizm broni się przed efektem przebytej diety lub głodówki. Odkładanie się tkanki tłuszczowej po diecie odchudzającej zwanej efektem jo-jo widoczne jest najczęściej w okolicach brzucha oraz bioder.

Efekt jo-jo - czym jest i jak go uniknąć?

Czym jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo to skutek uboczny nieodpowiednio przeprowadzonej diety odchudzającej. Zjawisko to może pojawić się nawet po upływie kilku miesięcy od zakończenia procesu odchudzania niszcząc całkowicie wysiłek jaki został włożony w pracę dotyczącą wymarzonej sylwetki. Efekt jo-jo powiązany jest ściśle z powrotem do starych nawyków żywieniowych lub poprzez brak stabilizacji codziennego menu oraz jego kaloryczności.

Przyczyny efektu jo-jo

Za główne przyczyny powstawania efektu jo-jo uważa się:

  • bardzo szybką utratę masy ciała;
  • brak aktywności fizycznej;
  • powrót do starych nawyków żywieniowych.

1. Szybka utrata masy ciała.

Duże ograniczenia kaloryczne, a także całkowita rezygnacja z niektórych grup produktów przyczynia się do szybkiego chudnięcia, ale również sprawia, że organizm wprowadzany jest w stan dużego oszczędzania energii. W efekcie tego, kolejna porcja posiłku zasila tkankę tłuszczową, tak aby organizm był przygotowany na następny moment głodu. Dochodzi wówczas do zwolnienia przemiany materii.

2. Brak aktywności fizycznej.

To bardzo często pojawiający się błąd podczas odchudzania. Połączony z mocno restrykcyjną dietą przyczynia się do utraty masy mięśniowej, która jest niezmiernie ważna w procesie spalania tkanki tłuszczowej. Regularny trening zwiększa tempo metabolizmu, a co za tym idzie pozwala utrzymać odpowiedni bilans energetyczny.

3. Powrót do starych nawyków żywieniowych.

Osiągnięcie oczekiwanych efektów diety odchudzającej zwykle jest na tyle dużym i pozytywnym przeżyciem, że z dnia na dzień zaczynamy jeść więcej bez żadnej kontroli, jednocześnie zapominając o tym, że organizm należy stopniowo wyprowadzać z diety oraz przyzwyczaić go do przyswajania większej ilości kalorii.

Efekt jo-jo – objawy

Zwiększająca się ilość tkanki tłuszczowej po ukończeniu diety odchudzającej zauważalna jest gołym okiem i oznacza reakcję ze strony organizmu w celu obrony przed jej przykrymi skutkami. Najczęstszym miejscem przyrostu dodatkowych centymetrów jest brzuch oraz biodra. U niektórych efekt jo-jo objawia się również obrzękiem w obrębie twarzy. Z każdym dniem odczuwalne jest pogorszenie samopoczucia, zwiększa się ospałość oraz nasila brak energii. Należy podkreślić, że efekt jo-jo odbija się również na psychice przyczyniając się do utraty wiary we własne możliwości oraz nasilenia kompleksów związanych z tyciem.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Wiele osób po przeprowadzeniu diety odchudzającej uważa, że w tym momencie można pozwolić sobie na wszelkie odstępstwa dotyczące wcześniej prowadzonej zdrowej i zbilansowanej diety. Należy jednak pamiętać, że każda taka zmiana wpływa na zaburzenie procesu przemiany materii. Organizm w tym czasie potrzebuje stabilizacji, a więc wartościowych i przemyślanych posiłków. Dieta odchudzająca bez efektu jo-jo to taka, która prowadzona jest pod hasłem dyscypliny połączonej z obecnością świeżych i pełnowartościowych produktów. W zapobieganiu efektu jo-jo po odchudzaniu kluczowe jest zachowanie aktywności fizycznej. Dwa lub trzy treningi w tygodniu pozwolą skutecznie utrzymać osiągnięte dotychczas efekty odchudzania.

W celu uniknięcia efektu jo-jo należy pamiętać również o:

  • prowadzeniu diety w taki sposób, aby waga zmniejszała się maksymalnie 1 kg w ciągu tygodnia;
  • stosowaniu głodówki jako 1-2 dniowy sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn;
  • przyrządzaniu posiłków w sposób zróżnicowany, aby stanowiły źródło białka, węglowodanów, zdrowych tłuszczy oraz witamin i minerałów;
  • włączeniu w życie aktywności fizycznej. Warto zdecydować się na tę, która sprawia najwięcej przyjemności (jazda na rowerze, pływanie, bieganie, spacer);
  • niezajadaniu stresu. Zaleca się inną formę relaksu i odprężenia (gorąca kąpiel, czytanie książki, masaż);
  • jednorazowym skosztowaniu czegoś słodkiego, jednak niech to będzie tylko jednorazowe odstępstwo od zdrowej diety (gorzka czekolada);
  • odpowiedniej ilości snu. Niewyspany i przemęczony organizm nie ma ochoty na jakikolwiek wysiłek fizyczny.

Co jeść aby uniknąć efektu jo-jo?

Dieta odchudzająca, która nie uwzględnia efektu jo-jo powinna obejmować produkty takiej jak:

  • brązowy ryż;
  • ciemny makaron;
  • płatki owsiane;
  • produkty zbożowe (ciemne pieczywo);
  • chude mięso (drób, cielęcina);
  • ryby;
  • mleko;
  • chudy twaróg.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław