Dieta anti-aging stosowana jest przede wszystkim w celu redukcji objawów procesu starzenia się organizmu. Należy zaznaczyć, że odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki przeciwstarzeniowe produkty mogą w znaczny sposób opóźnić proces powstawania zmarszczek, a także pozytywnie wpływać na codzienne samopoczucie.

Dieta anti- aging

Dieta anti-aging, nazywana również dietą młodości lub dietą przeciwstarzeniową, polega na spowolnieniu procesów starzenia się nie tylko skóry, ale również całego organizmu i tym samym przedłużeniu życia nawet o 30%. Najprostszym sposobem przejścia na tego rodzaju dietę jest sukcesywna zmiana produktów w codziennym menu na te pochodzenia naturalnego oraz organiczenego.

Dieta anti-aging

Starzenie się organizmu bardzo mocno powiązane jest z aktywnością wolnych rodników. W związku z tym odpowiednio dobrane produkty w codziennej diecie mają za zadanie zneutralizować ich negatywne działanie. Należy zaznaczyć, że dieta anti-aging kładzie bardzo duży nacisk na antyoksydanty, dzięki czemu skutecznie można pozbyć się działania negatywnych form tlenu. Ponadto w diecie anti-aging ważny jest nie tylko odpowiedni dobór produktów, ale również właściwe ich przygotowanie.

Zasady diety anti-aging

Do głównych zasad diety przeciwstarzeniowej należy:

  • spożywanie antyoksydantów;
  • unikanie produktów wysokoprzetworzonych oraz cukru;
  • rezygnacja z tłuszczy typu trans;
  • jedzenie dużej ilości warzyw oraz owoców;
  • korzystanie z przypraw;
  • spożywanie białka;
  • włączanie w dietę błonnika;
  • picie dużych ilości wody;
  • aktywność fizyczna.

1. Spożywanie antyoksydantów.

Antyoksydanty to związki biologicznie czynne, których celem jest neutralizacja szkodliwego działania wolnych rodników. Do grupy tej należy m.in. witamina A, witamina C, witamina E, związki mineralne (wapń, selen), karotenoidy, polifenole, glutation, izomery kwasu linolowego. Substancje te cechują się wysoką aktywnością przeciwutleniającą, a także działaniem przeciwzapalnym, przeciwwirusowym i przeciwnowotworowym.

2. Unikanie produktów wysokoprzetworzonych oraz cukru.

W diecie przeciwstarzeniowej bardzo ważna jest rezygnacja z produktów typu fast-food, cukru w czystej postaci, a więc słodyczy, słodkich napojów gazowanych czy dań typu instant. Należy zaznaczyć, że szybki wzrost cukru we krwi powoduje zmiany w budowie komórek, które z kolei wywołują stan zapalny w organizmie. To z kolei przekłada się na nasilenie zmian skórnych oraz pogłębienie zmarszczek.

3. Rezygnacja z tłuszczy typu trans.

W diecie anti-aging nie należy unikać tłuszczów, ponieważ związki te zapewniają komórkom skóry elastyczność, a także przepuszczalność składników odżywczych. Dodatkowo są one również niezmiernie ważne do zachowania równowagi hormonalnej organizmu oraz utrzymania w odpowiedniej kondycji włosów, skóry i paznokci. Rezygnacja z tłuszczy w diecie hamuje sposób przyswajania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (witamina A,D,E,K). Efektem tego będzie degeneracja organizmu zamiast poprawa wyglądu zewnętrznego. Należy jednak pamiętać, że do właściwej regeneracji niezbędne są tzw. zdrowe tłuszcze, którymi należy zastępować tłuszcze trans prowadzące do utraty zdrowia oraz wyglądu.

4. Jedzenie dużej ilości warzyw i owoców.

Im większa ilość warzyw i owoców w codziennym menu tym lepiej. Warzywa, w szczególności te zielone, stanowią doskonałe źródło chlorofilu, kwasu foliowego oraz związków mineralnych tj. magnez, wapń oraz potas. Działają oczyszczająco na organizm, a także przyspieszają odchudzanie. Z kolei warzywa i owoce pomarańczowe oraz żółte stanowią źródło witaminy C oraz beta-karotenu. Czerwone natomiast zawierają duże ilości przeciwutleniaczy. Wspomagają układ krążenia oraz regulują poziom cholesterolu we krwi. Warzywa fioletowe, jak np. burak czy czerwona kapusta, wspomagają układ pokarmowy. Warzywa białe z kole stanowią źródło naturalnych antybiotyków. Dzięki temu działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie i przeciwwirusowo.

5. Korzystanie z przypraw.

Przyprawy wykazują wiele korzystnych działań na organizm. Dlatego też warto włączać je do codziennego menu. Do najbardziej wartościowych należy m.in. imbir, kurkuma, czosnek, bazylia, chili oraz oregano.

6. Spożywanie białka.

Białko należy do podstawowych składników budulcowych naszego organizmu, które warunkuje prawidłową budowę komórek ciała. Odpowiada również za właściwe funkcjonowanie mózgu oraz utrzymywanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Należy jednak zaznaczyć, że do prawidłowego wchłaniania białka z diety niezbędny jest błonnik oraz kwasy omega 3, 6 i 9.

Uwaga!

Spożywanie nadmiernej ilości białka może prowadzić do zakwaszenia organizmu.

8. Włączanie błonnika.

Błonnik to równie ważny składnik pokarmowy co białko. Reguluje procesy trawienne, chroni organizm przed zaparciami, reguluje poziom cholesterolu we krwi, a także zapobiega rozwojowi nowotworów jelita grubego.

9. Picie dużych ilości wody.

Właściwy poziom wody w organizmie odpowiada za jego dobre samopoczucie. Oznacza to, że warunkuje ona wiele ważnych funkcji w naszym ciele. Stanowi m.in. niezbędny składnik procesów trawiennych, a także samej przemiany materii. Dodatkowo transportuje wszystkie niezbędne składniki po całym organizmie, reguluje temperaturę ciała oraz usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii. Właściwe nawilżenie organizmu to warunek dobrego wyglądu.

10. Aktywność fizyczna.

Jak wiadomo z uprawiania sportu wynika wiele korzyści. Należy do nich m.in:

  • obniżenie poziomu cholesterolu;
  • wzmocnienie mięśni oraz kości;
  • zapobieganie otyłości;
  • ochrona przed nadciśnieniem;
  • zapobieganie chorobom serca.
Polecane produkty:
Centrum Fizjoterapeuty