Co jeść na piękne włosy? To pytanie często zadajemy sobie kiedy kosmyki stają się słabe, suche i rozdwojone. Zwykle te niekorzystne zmiany zauważalne są po zimie, kiedy były poddawane niekorzystnym czynnikom środowiska zewnętrznego. Na jakie więc składniki odżywcze warto zwrócić uwagę chcąc poprawić wygląd swoich włosów? Oto wskazówki.

Co jeść na piękne włosy?

Dlaczego włosy wypadają?

Zwiększone wypadanie włosów spowodowane jest głównie stanem zdrowia naszego organizmu. Do najczęstszych przyczyn zalicza się:

  • niedożywienie;
  • niedobór żelaza;
  • niedobory witaminowe;
  • zaburzenia hormonalne;
  • chemioterapia;
  • choroby skóry głowy (grzybica);
  • łysienie;
  • nadmierny stres;
  • używki.

Aby poprawić kondycję włosów oraz zapobiegać ich wypadaniu warto sprawdzić stan zdrowia wykonując podstawowe badania diagnostyczne. Kolejnym ważnym krokiem jest zastosowanie odpowiedniej suplementacji oraz prowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety.

Co jeść na piękne włosy?

Bez względu na to, czy w codziennym menu będą towarzyszyły nam suplementy ważne, aby w diecie skoncentrować się na przyjmowaniu:

Mikro i makroelementy

Należy podkreślić, że cynk stanowi element budulcowy mieszka włosowego. W związku z tym w sytuacji jego niedoboru miejsce, w którym przyczepia się włos zostaje osłabione. Efektem tego jest wypadanie i utrata włosów. Ponadto cynk odgrywa znaczącą rolę w produkcji DNA i RNA. Jest to niezbędne w prawidłowym podziale komórek mieszków włosowych, co przekłada się na lepszy wzrost włosów. Oprócz tego cynk wpływa na utrzymanie właściwego poziomu gospodarki hormonalnej, co również warunkuje ich kondycję.

Siarka z kolei wzmacnia macierz włosa oraz zwiększa jej odporność na uszkodzenia, częste farbowanie, nadmierną ekspozycję na słońce czy suszenie gorącym powietrzem.

Istotny dla kondycji włosów jest również krzem. Jego związki uszczelniają ściany naczyń krwionośnych, zwiększają elastyczność naskórka, a także włókien kolagenowych i elastynowych w skórze właściwej. Z kolei miedź warunkuje syntezę melaniny (naturalnego barwnika skóry oraz włosów), którego celem jest utrzymywanie ciemnego koloru włosów.

Witaminy

Bardzo ważną witaminą w poprawie kondycji włosów jest biotyna (witamina B7). Wykazuje bowiem ogromny wpływ na wygląd kosmyków. Mowa tu przede wszystkim o metabolizmie skóry głowy, dlatego też korzystnie oddziałuje na korzenie włosów oraz wzrost ich łodygi. Ponadto spowalnia proces produkcji łoju skórnego poprzez bezpośrednie działanie na gruczoły łojowe skóry głowy (łojotok przyczynia się do wypadania włosów). Dodatkowo biotyna wspomaga pracę tarczycy, której zaburzone funkcje również objawiają się utratą włosów.

Kwas foliowy natomiast uczestniczy w budowie czerwonych krwinek, które odpowiedzialne są za dostarczanie tlenu oraz innych składników odżywczych do komórek budujących włos.

Zioła

Wyciąg z bambusa zawiera dużą ilość składników odżywczych (witamin oraz minerałów). Szczególnie młode pędy stanowią największe w naturze źródło krzemu (zawiera aż 75% krzemionki). Należy wiedzieć, że wyciąg z bambusa działa osłonowo na łodygę włosa oraz wzmacnia ich pasemka. Ponadto spowalnia ich wypadanie oraz starzenie się. Pędy bambusowe zawierają flawonoidy, których zadaniem jest wymiatanie z organizmu szkodliwych wolnych rodników i tym samym spowalnianie procesów starzenia się całego organizmu.

Skrzyp polny to kolejny naturalny produkt pochodzenia roślinnego, który wykazuje pozytywny wpływ na wygląd włosów. Podobnie jak bambus zawiera krzem, dzięki któremu zmniejszone zostaje zjawisko ich wypadania. Należy zaznaczyć, że skrzyp polny słynie z dużych ilości łatwo rozpuszczalnej oraz przyswajalnej krzemionki, która bezpośrednio oddziałuje na ich strukturę.

Pokrzywa również wykazuje pozytywny wpływ na wygląd naszych włosów. Szczególnie polecana jest włosom wykazującym skłonność do nadmiernego przetłuszczania się. Oddziałuje bezpośrednio na cebulkę włosa zapobiegając wypadaniu.

Podsumowanie

Składniki odżywcze w postaci witamin, minerałów czy ziół można stosować w codziennej diecie, ale również w formie suplementów diety. Połączenie obu tych rozwiązań może przynieść jeszcze lepsze efekty – poprawie ulegnie nie tylko kondycja włosów, ale również skóry oraz paznokci.

Polecane produkty: